1700 |
MDCC |
1716 |
|
Bouw van moutmolen
"Graankorrel" (destijd "De Ruwketel"
geheten) op de hoek van de Noordschans en de Mathenessedijk.
Gesloopt in 1920 - demolenstomp
is nog aanwezig. |
1727 |
|
Bouw van stellingmolen
de"Distilleerketel"
op het Middenhoofd. In 1899 brandt deze moutmolen
geheel uit. Herbouwd, maar in 1938 weer onttakeld.
Verder stukgeschoten in WO2. Opnieuw herbouwd in
1984 waarbij de molen geheel opnieuw
moet opgebouwd. Nu 11 meter verderop omdat de belendende nieuwbouw te weinig
ruimte heeft gelaten voor de draaiende wieken. |
1740 |
|
In 1740 begint
zich een zandplaat te vormen in de Maas vlak voor
de haveningang.
Deze "Ruige Plaat" belemmert de toegang
tot de haven. Veel schepen varen door naar Rotterdam
waardoor Delfshaven de inkomsten hiervan misloopt.
Grote schepen waren overigens sinds de 16e eeuw
al op Hellevoetssluis aangewezen vanwege de verzandende
Maas-monding. |
1746 |
|
Het Zeemagazijn
der VOC brandt volledig uit. Het wordt, minder uitbundig
versierd, herbouwd. |
1753 |
|
Bouw van moutmolen
"Waakzaamheid" (locatie: Buizenwaal sloop:
1919) |
1761 |
|
De
in verval geraakte Oude Kerk, voorheen st.-Anthonys Capel, wordt
ingrijpend verbouwd. Het gebouw wordt verhoogd en krijgt een nieuwe voorgevel met een dubbele ingang. Op het dak komt een klokkentoren en het vrijstaande klokhuis verdwijnt. Meer over de historie van deze kerk. |
1762 |
|
Bouw van het pand
aan de Voorhaven dat vanaf 1863 als burgerweeshuis
wordt gebruikt. De strakke en zakelijke vormgeving
is kenmerkend voor de (neo-)classicistische bouwstijl. |
1771 |
|
Bouw van "Hoekmolen"
(locatie: Schie bij huidige Mathenesserbrug - sloop:
1914) |
1775 |
|
Door hoog water
in de Kolk overstromen de sluizen: belangrijk genoeg
voor een
PRENT... |
1783 |
|
Bouw van linieschip
DELFT op scheepswerf "De Hoog - De Wit"
op het Oosterhoofd. Het gaat om een oorlogsschip van 56 stukken.
De opdrachtgever is de Admiraliteit
op de Maze te Rotterdam. |
1791 |
|
Bouw van moutmolen
"Hoop" (locatie: Watergeusstraat - sloop:
1908) |
|
17951806
- Bataafse Republiek
- opgericht door "patriotten"
- stadhouder Willem V
vlucht
17951814 - Franse
Bezetting van de Zuidelijke Nederlanden - Napoleontische
oorlogen |
1795 |
|
Delfshaven verklaart
zich op 28 mei, onder het nieuwe (Franse) bewind,
zelfstandig. |
1798 |
|
De mede ten gevolge
van de 4e Engelse oorlog (1780-1784) failliet gegane
VOC wordt vanaf 1796 door de staat overgenomen en
opgeheven. De kamer Delft wordt in 1803 officiëel
opgeheven.
NB.: Rond 1790 biedt de VOC-Kamer Delft werk aan
ca. 200 mensen in Delfshaven. |
1800 |
MDCCC |
|
|
De
19e eeuw is er één van grote technologische
ontwikkelingen, beginnend bij het
toenemende gebruik van de door James Watt rond 1780
uitgevonden stoommachine.
Aanvankelijk wordt stoomkracht gebruikt in fabrieken.
In de loop van de 19e eeuw vindt het ook toepassing
in mobiele aandrijftechniek, zoals stoommachines,
scheepvaart en spoorwegen. Andere 19e eeuwse uitvindingen: de batterij (Alessando Volta, 1800),
telegrafie, fotografie (Joseph Nicéphore Niépce, 1826), elektrisch
licht (Joseph Swan 1870), de elektromotor
(Nikola Tesla, 1888) en tegen het eind van de eeuw filmcamera's en de automobiel, zowel met elektrische, stoom- en brandstofmotor. |
1803 |
|
Delft verklaart
de zelfstandigheidverklaring van Delfshaven uit
1795 nietig. |
|
|
Louis
Bonaparte wordt in 1806 koning van Nederland
: Koningrijk Holland |
|
periode: 18121886 - Delfshaven zelfstandig |
1812 |
|
Delft geeft uiteindelijk toe en besluit Delfshaven los te laten.
De nu zelfstandige gemeente Delfshaven verenigt zich met Schoonderloo. |
|
|
In
1815 wordt Willem I
soeverein vorst van Nederland : Verenigd Koninkrijk |
1824 |
|
De Delfshavense
reder J.H. Henkes begint distilleerderij "De
Ooyevaar" aan de Voorhaven. |
1825 |
|
Delfshaven
krijgt stadsrechten en gaat haar eigen stadswapen voeren, afgeleid van
het voorheen gebruikte wapenschild van Delft, nu
echter voorzien van een haring en drie korenhalmen,
symbolisch voor de visserij en de brandewijnindustrie.
Ook het naastgelegen dorp Schoonderloo (of Scoenreloe),
de Coolpolder (nu het Oude Westen) en de Bospolder
zijn dan onderdeel van de stad Delfshaven. Het is
een omvangrijk gebied maar de bewoning is voornamelijk
geconcentreerd rond de havens met daar omheen polders
en weilanden. |
1825 |
|
Bouw van graanpakhuis
"Denemarken", in opdracht van Abraham
Rijckevorsel. Rond 1850 wordt deze omgedoopt tot
distilleerderij "De
Dubbelde Palmboom". Museum sinds 1975. |
1830 |
|
Met de Belgische Revolutie van 1830 scheiden de negen zuidelijke provinciën zich af van Nederland onder koning Willem I. Leopold II wordt de Belgische koning. |
1836 |
|
De sluis tussen
Kolk en Achterwater wordt dichtgemetseld en het
Achterwater gedempt. In het Kraanhuis komt een brandspuit
en de zolder wordt ingericht als gevangenis waar
Delfshavense dronkelappen hun roes kunnen uitslapen. |
1841 |
|
Delfshaven doet
het verzoek door Rotterdam te worden geannexeerd
vanwege toenemende werkloosheid en armoede. Oorzaken
zijn: het verdwijnen van de VOC, het instorten van
de brandewijnindustrie (1792), terugloop van visserij
en scheepvaart, verzanding van de haven.
Rotterdam heeft echter zelf problemen en weigert
het armlastige Delfshaven op te nemen. |
|
|
In
1847 is de spoorverbinding tussen Amsterdam en Rotterdam
gereed. |
1850 |
|
Henkes schakelt
over van paardekracht op stoomkracht voor de pompinstallatie. |
1853 |
|
Bouw van moutmolen
"Vertrouwen" (locatie: Schans - uitgebrand:
1920 - romp aanwezig) |
1870 |
|
Koning
Willem
III onthult op 17 oktober 1870 het standbeeld
van Piet Heyn. De Kerkstraat of Kerkhofsteeg,
waar Piet Heyn is geboren, wordt omgedoopt tot Piet
Heynstraat.
In 1871 wordt Heyn's inmiddels geheel vervallen
en gesloopte geboortehuis
"herbouwd" in Nieuw-Hollandse stijl. Een
exacte replica is het echter niet. |
1873 |
|
Metaalwarenfabriek
L.I. Enthoven & Co uit Den Haag bouwt de huidige
Piet Heynsbrug. Deze ijzeren ophaalbrug verving
de oude houten brug boven de sluisdeuren. |
1874 |
|
Westzeedijk met Ruigeplaatsluis. In het kader van het plan “Caland” uit 1867 wordt tussen 1871 en 1874 de Ruigeplaat doorgraven naar de Maas. In deze nieuwe Schiemond wordt een zeesluis gemaakt en de Oost- en Westkous worden afgeloten dan wel gedicht. De Voor- en Achterhaven liggen niet langer buitendijks. |
1883 |
|
Bouw van de watertoren
op de Ruigeplaat (Schiemond) |
1886 |
|
Rotterdam annexeert
het armlastige Delfshaven vanwege de gestaag groeiende
behoefte aan grond voor stadsuitbreiding: de bouw
van arbeiderswoningen, havenaanleg en industriële
vestiging. Het Rotterdamse bestuur maakt al snel
van de gelegenheid gebruik om veel vervuilende industrie,
zoals de alcoholbranderijen, te verhuizen vanuit
de stadskern van Rotterdam naar Delfshaven. |
1899 |
|
Moutmolen"de
Distilleerketel" op het Middenhoofd
brandt geheel uit, wordt herbouwd en in 1938 weer
onttakeld. Verder stukgeschoten in WO-II.
Opnieuw herbouwd in 1984 met de orginele stenen,
maar wel 11 meter verderop omdat de belendende nieuwbouw
onvoldoende ruimte heeft vrijgelaten voor de trans,
en daarmee de 360° mobiliteit van de molenwieken. |
1900 |
MCM - Naschrift |
|
|
Na
de glorietijd van de VOC is het in Delfshaven
eigenlijk nooit meer goed gekomen. Er was nog
wat jeneverindustrie en kleinschalige scheepsbouw
(bv. de scheepswerf van Bartel Wilton), maar geld voor
investeringen in nieuwe technologische en maatschappelijke
ontwikkelingen ontbrak. Nadat in 1933 de Coolhaven gereed kwam en in gebruik werd genomen om het scheepvaartverkeer om Delfshaven heen te leiden in plaats van er doorheen, kon de oude doorgang naar de Maas voorgoed worden afgesloten. Toen was Delfshaven zelfs niet langer een volwaardige haven...
Delfshaven's laatste burgemeester, Jonkheer Fréderic
van Citters, sprak bij de annexatie door Rotterdam
in 1886 tegenover Rotterdam's burgemeester Sjoerd Anne Meinesz de wens uit dat Rotterdam Delfshaven niet zou beschouwen als
stiefkind maar als troetelkind. Helaas
mocht het niet zo zijn. Het Rotterdamse bestuur
heeft niet voor haar nieuwe stadskwartier Delfshaven
gedaan waarop zo vurig werd gehoopt bij het oorspronkelijke
verzoek tot annexatie in 1841. Delfshaven was en bleef een in sociaal en economisch welzijn achtergesteld deel van Rotterdam, met weinig erkenning voor haar bijzonder historie.
Veel ontwikkelingen van na 1900 kunt u vinden
via de volgende pagina over Delfshavens' erfgoed. |