|
Wie over de Lage Erfbrug historisch Delfshaven binnenkomt
ziet als eerste de Havenstraat en de brede Schiedamseweg,
de "kop van Delfshaven". Aan dit gedeelte van
de Schiedamseweg zijn aan beide zijden nog steeds mooie
oude trapgevels, gevelversieringen en glas-in-loodramen
te bewonderen.
Hierboven: de Schiedamse weg, gezien vanaf net achter
de sluis. De straat rechts is de Mathenesserdijk,
een onderdeel van de vroegere Schielands Hoge Zeedijk.
Ooit was het deze smalle dijk de doorgaande verbinding
met Schiedam. De Schie loopt aan de rechterkant
van deze dijk. De (Maas)dijk was er al lang voor
de Delfshavense Schie werd gegraven. Zie ook deze
prent
(ca.1800 - Gerrit Groenewegen) van Delfshaven, gezien
vanuit het noorden vanaf de Mathenesserdijk, met
op de voorgrond de molen en het tolhuis. Op de hoek
van de Mathenesserdijk is aan de sluis café
"Soif" gevestigd. Vroeger was in dit pand
de herberg:
“De Vergulde Swaen” gevestigd
(gebouwd in 1886). De herberg wordt genoemd in oude
stukken omdat er openbare veilingen werden gehouden.
Op veel oude foto's en ansichtkaarten is deze herberg
een duidelijk herkenbaar oriëntatiepunt. De
vergulde zwaan staat nog steeds bovenop de dakkapel.
De Mathenesserdijk was tot ongeveer 1910 de verbinding
van Rotterdam naar Schiedam. In 1909 werd de Schiedamseweg
gerealiseerd. Wel is er een aantal 16e eeuwse huizen
aan de Kolk en de Mathenesserdijk gesloopt om weg
de benodigde ruimte te verschaffen. Boven het café
op de hoek van de Mathenesserdijk
en de Schiedamseweg is een gedenksteen te zien met
daarop de oude en de nieuwe weg naar Schiedam.
De Zuidkant van de Schiedamseweg. Op de foto boven
gezien vanuit het westen, onder vanuit het oosten.
In het statige pand hierboven is
Tapperij voorheen 't Kraantje gevestigd als
ook antiquariaat Groenewoud.
Aan de andere kant van de Voorhaven vindt u
Café de De Oude Sluis. De andere
kant is te bewonderen op de pagina over de Kolk.
Sinds de bouw en opening van het café in
1912 is het café tot 1976 in handen geweest
van familie de Nijs. Deze familie was een echte
horecafamilie en ze bezaten dan ook verscheidene
café's in Delfshaven. Het interieur, zoals
we dat heden ten dage aantreffen, is aangebracht
tijdens de beginjaren van het café. Zo zijn
de muurdecoraties ooit aangebracht door Italiaanse
terassowerkers. Dit waren een soort stukadoors,
die in het begin van de vorige eeuw werkzaam waren
in Delfshaven.
Oorspronkelijk liep het scheepvaartverkeer vanuit
Delft, Leiden en Den Haag over Delfshaven en de
Schiemond bij de Ruigeplaat. Gezien de geringe capaciteit
van die oude vaarweg werd midden jaren '20 definitief
besloten tot het graven van de Coolhaven en de Parksluizen.
De opdracht tot de aanleg van de Parksluizen werd
gegeven in 1928; in 1933 werd het werk opgeleverd.
Sinds die tijd varen de schepen bij Delfshaven rechtdoor
en buigen niet meer rechtsaf om via de, nu afgesloten,
sluis de Kolk in te varen.
De Aelbrechtskolk en de sluis gezien vanaf (waarschijnlijk)
de toren van de Pelgimvaderskerk.
|
Een foto van rond 1950.
Van de Lage Erfbrug werd toen al gezegd dat
hij óf openstond of net openging.
Het is altijd weer wachten voor onze ‘brug
der zuchten’.
Toen al en nu nog. Alleen is het verkeer nu
wat drukker.
De Lage Erfbrug is vernoemd naar het Lage Erf. Dat was een laaggelegen plein aan de Aelbrechtskade, waar de Schie overging in de Kolk. |
De sluis en de
Schiedamseweg.
De Coolhaven was nog niet aangelegd. De Schie
liep tot de kop van Delfshaven om hier via
een haakse afslag naar rechts door de sluis
in de Voorhaven te stromen. Die oude situatie
is op
deze
kaart van de Delfshavense molens
goed te zien. De huidige Schiedamse weg is
op de kaart aangegeven met een streepjeslijn
Links cafe de Oude Sluis aan het begin van
de Havenstraat.
|
|
Een foto uit de eerste helft van de vorige eeuw
met uitzicht op de Aelbrechtsbrug en de Schiedamseweg.
De pagina
Schiedamseweg
bevat meer foto's van deze brede winkelstraat uit
het begin van de vorige eeuw. De pagina
de kop en de sluis
rond 1900 gaat dieper in op het doortrekken
van de Schiedamseweg.
Deze pagina behandelt de geschiedenis alle Delfshavense bruggen en sluizen. |
|
|
© J.G. Smits Delfshaven 2003
|